Sprzedaż mieszkania nie należy do łatwego przedsięwzięcia. Bez względu na to, jaki ma metraż i w jak zostało urządzone, właściciel nawet najbardziej nowoczesnego lokum może mieć z tym kłopot, a wiele ludzi chce załatwić to szybko i z zyskiem. Obecnie istnieje mnóstwo najróżniejszych sposobów na przyspieszenie tej transakcji – od poradników, w internecie przez odpowiednie książki, po biura nieruchomości. Szacuje się, że trwa ona średnio od kilku miesięcy do nawet paru lat.
Uzależnione jest to od wielu czynników, które mogą zachęcić lub odstraszyć potencjalnych kupców – lokalizacja, jakość pomieszczeń, ilość m2 i przede wszystkim cena. Wielu ludzi darzy sentymentem swoje mieszkanie, zostawiają tam wiele wspomnień, dlatego też często kwota, jaką sobie ustalą stanowczo przewyższa rzeczywistą wartość nieruchomości. W takim wypadku na pewno będzie trudniej znaleźć kupca. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zasięgnięcie pomocy od osoby, która zna się na wycenie mieszkań, a są to właśnie pośrednicy. Ci po oględzinach sporządzi kosztorys – w ten sposób można mieć pewność, że nie straci się na sprzedaży przy negocjacjach ze strony zainteresowanych, a rzeczywisty koszt będzie odpowiednio udokumentowany.
Czy warto skorzystać z pomocy biura nieruchomości?
Czym właściwie zajmuje się taka agencja? Specjalizuje się ona w pośrednictwie transakcji zakupu, sprzedaży czy najmu. Dzięki niej łatwiej np. kupić lub sprzedać dom, mieszkanie. Kadra pracownicza posiada duże doświadczenie oraz specjalistyczną wiedzę, która ułatwia im rzetelne podchodzenie do zleceń. Pośrednicy pomagają nie tylko w sprzedaży, ale i poszukiwaniu odpowiedniego lokum dla swoich klientów. Można być zatem pewnym, że znalezienie kupca na swoją nieruchomość z ich pomocą będzie łatwiejsze. Taka usługa poprzedzona jest umową gwarantującą korzyści dla obu stron. Za pośrednictwo trzeba oczywiście zapłacić, jednak w porównaniu do zysku ze sprzedaży, nie jest to duża suma. Wielu ludzi chętniej dokonuje zakupu przez biuro nieruchomości z uwagi na zagwarantowane bezpieczeństwo. Właśnie ono może je zapewnić.
Nie tylko nieruchomość zostaje dokładnie sprawdzana. Prześwietlony zostaje także kupujący, więc zarówno właściciel, jak i nabywca są w pewien sposób zabezpieczeni. Agent zajmuje się też sporządzeniem odpowiednich umów, załatwieniem formalności, w związku z czym nie trzeba przejmować się formalnościami. Istnieje również możliwość uzyskania pomocy w wycenie wartości mieszkania, domu i uzyskaniu kredytu. Usługi są zatem dopasowane do każdego klienta. W ten sposób wystawione dwupokojowe mieszkanie na sprzedaż nawet w dużym mieście szybciej znajdzie nowego właściciela. Oszczędzi to czas i przede wszystkim cierpliwość sprzedającego.
Formalności i koszty związane ze sprzedażą mieszkania
Ten, kto choć raz musiał uporać się ze sprzedażą nieruchomości wie, ile z tym „zachodu”. Znalezienie odpowiedniego kupca to tylko wierzchołek góry lodowej, trzeba ponadto uregulować wszelkie formalności i koszty związane z taką transakcją. Wiele osób po prostu się na tym nie zna, dlatego warto wynająć specjalistę. Wprawdzie nie załatwi on wszystkiego za właściciela, ale pomoże w odpowiednim wypełnieniu dokumentów i przede wszystkim zrozumieniu ich treści. Dzięki temu nikt nie popełni żadnego błędu, ani nie będzie stratnym pod względem finansowym, np. z powodu konieczności składania ponownie tych samych dokumentów przez różne niejasności z winy składającego.
Wbrew pozorom ze sprzedażą jakiegokolwiek lokum wiąże się wiele regulacji prawnych, np. jeśli dana osoba sprzedaje nieruchomość przed upływem 5 lat od zakupu, będzie musiała ponieść koszty podatku od transakcji w wysokości około 19%. To procent liczony nie od wartości mieszkania, a ogólnego dochodu sprzedającego. Sytuacja wygląda podobnie nawet w przypadku darowizny bądź spadku. Jest oczywiście wiele wyjątków, istnieje jednak szansa, aby ominąć ten krok po spełnieniu kilku wymagań jasno określonych w prawie – między innymi właśnie w tym może pomóc specjalista zajmujący się tego typu sprawami. Pomoc na pewno będzie nieoceniona.